20 Consumenten
veiligheidstips, wat u zelf kunt doen! |
|
De Basis... |
1 |
Hoe lang
bestaat het bedrijf al? Een gevestigde onderneming heeft een
reputatie, een nieuw bedrijf is nog niet getest. |
2 |
Informeer hoe het bedrijf verzekerd is en tot welk bedrag.
Wettelijk dienen de bedrijven een maximale dekking te hebben
van € 2.722.323 per bus, echter zijn de meeste bedrijven
inmiddels verzekerd tot een bedrag van € 4.534.802 wat de
voorkeur geniet. |
3 |
Informeer of het bedrijf is verzekerd in de hoedanigheid als
reisorganisator. Indien u bij het busbedrijf een complete reis
boekt, bijvoorbeeld incl. hotelovernachtingen, dan is normaal
gesproken de maximale vergoeding voor letsel door een ongeval
maximaal € 136.134 per persoon. Is het bedrijf echter
verzekerd in de hoedanigheid als reisorganisator, wordt dit
bedrag verhoogd tot een maximum van € 4.534.802. |
4 |
Vraag
naar referenties. Huur nooit een bus bij een bedrijf dat
weigert referenties te geven. |
5 |
Hoe
groot is het wagenpark? De grootte van het wagenpark biedt de
ondernemer de mogelijkheid andere voertuigen in te zetten
wanneer dat nodig is. Bovendien geeft dit een beeld van het
succes van het bedrijf. |
6 |
Inspecteer persoonlijk het kantoor, de werkplaats en het
materieel van het busbedrijf. U kunt veel leren over een
bedrijf door alleen te kijken. |
7 |
Wat is
de leeftijd van het materieel? Voertuigen ouder dan 10 jaar,
tenzij goed onderhouden op een preventieve manier, kunnen een
minder betrouwbare factor zijn. Hoe nieuwer de bus, hoe minder
kans op storingen. |
8 |
Is het
bedrijf een full-service company? Heeft het bedrijf een eigen
werkplaats? Kan het een variatie aan voertuigen bieden? Vraag
of ze helpen bij het boeken van tours en accommodaties. |
|
Uw wensen... |
9 |
Stuur
het bedrijf een gedetailleerd reisschema, voor een correcte
offerte. |
10 |
Heeft uw
groep speciale wensen, zoals video, koelkast, een rolstoel of
andere voorzieningen? |
11 |
Informeer of er video in de bussen aanwezig is. U kunt
onderweg educatieve films, speelfilms of videoclips bekijken. |
12 |
Wees een
bewuste consument! Indien u meerdere offertes opvraagt, weeg
dan deze tips af tegen de prijs. Een beslissing uitsluitend op
prijs gebaseerd, hoeft niet de beste keus te zijn. |
13 |
Informeer wie er voor de hotelkamer voor de chauffeur betaalt.
Is dit inclusief in de busprijs? Zo niet, vraag of u hiervoor
verantwoordelijk bent. |
14 |
Bepaal
het bedrijfsbeleid voor extra kilometers boven het geoffreerde
bedrag. Ontdek hoe er wordt omgegaan met “extra kilometers en
uren” voordat u een keuze maakt – zodat u achteraf niet een
veel hogere factuur ontvangt. |
15 |
Controleer of de parkeer- en tolkosten inclusief zijn. Ook
hier geldt: stel u op de hoogte van wat er is afgesproken,
zodat u achteraf niet voor verrassingen komt te staan. |
|
Veiligheid... |
16 |
Informeer hoe het bedrijf omgaat met de rijtijdenwet. Een
chauffeur mag maximaal 10 uur rijden, hoe gaat het bedrijf
hiermee om indien uw reisschema dit overschrijdt. |
17 |
Wat zijn
de procedures bij pech onderweg? Beschikt het bedrijf over een
service / calamiteitenplan bij pech? Heeft zij een contract
bij een nooddienst voor heel Europa? Wat zijn acceptabele
wachttijden? |
18 |
Heeft
het bedrijf een opleidingsplan? Chauffeurs dienen over een
goede voertuig beheersing te beschikken. Informeer naar het
beleid in veiligheidstrainingen en bijscholing. |
19 |
Informeer naar de klantgerichtheid van het personeel. De reis
valt en staat met de chauffeur, geef aan wat voor soort groep
u heeft, zodat er een chauffeur kan worden gezocht die bij uw
groep past. |
20 |
Informeer naar de selectiecriteria bij “Bijhuur” bedrijven.
Het komt voor dat bij een mechanisch defect of overboeking een
ander busbedrijf voor uw tour wordt ingehuurd. Informeer naar
de selectiecriteria hiervoor en verzeker u ervan dat u in dit
geval geďnformeerd wordt. |
|